Det er ikke nogen hemmelighed, at mødet med socialpsykolog Per Schultz Jørgensens bog ‘Opdragelse til livsmod og bæredygtighed’ satte mange tanker og idéer i gang i TinyChange’s spæde begyndelse. Netop ideen om, at vi skal sætte fokus på de små, positive og overskuelige klimahandlinger uden at tale om klimaforandringer med børnene er central i bogen.
Det er hverken forældres eller børns ansvar at redde klimaet. Men vi kan heller ikke fjerne klimaforandringerne og det faktum, at børn i dag vokser op i en verden fyldt med negative klimanyheder, som kan skabe frygt og angst, hvis vi som forældre ikke reagerer. Så hvad gør vi så? Det kommer Per Schultz Jørgensen med nogle gode bud på.
Her kommer 5 pointer fra bogen, som kan give inspiration og motivation til at inddrage børnene i en bæredygtig livsstil - med målet om at give børnene et godt ståsted i en verden fyldt med store spørgsmål og bekymringer.
5 grunde til at inddrage dine børn:
-
Ved at starte med små bæredygtige tiltag i familien, får børnene en naturlig tilgang til klimavenlige handlinger (som fx at samle skrald, affaldssortering, samle regnvand, dyrke egne grøntsager, tage cyklen frem for bilen og hjælpe dyr og insekter), som de kan tage med sig videre i livet. Hvis forældrene viser vejen, mens børnene er små, oplever børnene ikke i så høj grad de nye vaner som overvældende og svære, når de bliver større.
-
Børnene får øje på, at de selv kan gøre en forskel. Og handling giver håb.
-
En stærk familiefortælling omkring en bæredygtig livsstil kan give børnene livsmod og troen på egne evner. Det er især vigtigt i krisetider, hvor børn er særligt udsat for at blive ramt af angst og tab af fremtidsudsigter. Men børn er heldigvis også meget omstillingsparate og løsningsorienterede, så de vil gerne være med til nye vaner og rutiner, hvis de bliver inddraget og føler sig set og hørt i familien.
-
Vi kan ikke pakke klimaproblemerne væk for børnene. Men vi kan hjælpe børnene med at gøre klimaudfordringerne mere overskuelige gennem konkrete handlinger og bevidste valg og vise, at vi forældre handler, og at vi ønsker at gøre en forskel. På den måde viser vi også børnene, at vi voksne tror på en lys fremtid for dem. Og små børn spejler deres voksnes blik.
-
Ved at gøre børnene bevidste om sine egne små, gode gerninger, lærer børnene om ansvarlighed, og de lærer at se sig selv som en vigtig del af et større fællesskab - både sammen med familien men også som verdensborger, der kan gøre en forskel med sine egne valg.